Tunel ispod Bosforskog
moreuza zvanično je otvoren 29.oktobra 2013. na devedesetu godišnjicu
nezavisnosti Republike Turske. Ovaj ambiciozni građevinski projekat nazvan je
"projektom veka", a vladi u Ankari se žurilo sa otvaranjem tunela
pošto se sledeće godine održavaju izbori, te treba pobrati što više glasova i
simpatija birača. Tunel spada među nekoliko velikih infrastrukturnih projekata
pokrenutih pod vladom turskog premijera Redžepa Tajipa Erdogana, koja je
doprinela pokretanju turske ekonomije, ali je takođe izazvala proteste javnosti,
budući da lokalno stanovništvo tvrdi da planovi urbanog razvoja primoravaju
ljude da napuste domove, kao i da ugrožavaju životnu okolinu.
Ime tunela Marmaray
dobijeno je kombinacijom reči Marmara Denizi
(Mramorno more) i ray (železnica), a
povezuje evropsku i azijsku stranu Istanbula.
Izgradnjom
tunela ispod Bosforskog moreuza Turska je ispunila san otomanskog sultana od
pre 150 godina. Sultan Abdul
Medžid je ideju o tunelu prvi put izneo 1860. godine, ali tehnički uslovi i
oprema u dato vreme nisu bili dovoljno dobri da bi projekat bio pokrenut. Želja
da se tunel izgradi ponovo se javila 1980-ih, kada su studije pokazale da je
izgradnja tunela moguća i poželjna.
Projekat je
započet 2004, i trebalo je da bude u potpunosti završen za četiri godine, ali
je više puta odlagan zbog važnih arheoloških otkrića. U arheološkim iskopinama
i radovima koji teku uporedo sa građevinskim projektom Marmaray otkriveno je 13
olupina brodova i oko 35.000 artefakata. "Groblje" vizantijskih
brodova, koji predstavljaju najveću poznatu srednjevekovnu flotu pronađeni su u
nekadašnjoj Teodosijevoj luci. Svi će biti izloženi u muzeju koji će biti
otvoren u području 'Stotinu ostrva' na Yenikapiju. Ulaz u stanice i enterijeri
biće ukrašeni motivima iz neolitskog, vizantijskog i osmanskog perioda. Osim
toga, na umetničkom platou stanice Yenikapi biće izložene olupine brodova koji potiču
iz 4. i 5. veka.
Projekat Marmaray
do sada je koštao oko tri milijarde evra. Ukupna dužina tunela je 13,6
kilometara, uključujući deonicu od 1,4 kilometara ispod Bosfora, koji povezuje
Crno more sa Mramornim. Na dubini od 60,46 m ispod morske površine, ovaj tunel
je najdublji podzemni železnički tunel takve vrste u svetu.
Tunel je deo
šireg projekta "Marmaraj", koji uključuje širenje postojeće mreže
prigradskih železničkih linija da bi se formirala linija duga 76 km, koja će
povezivati dva kontinenta - Halkalı na evropskoj strani do Gebze na azijskoj
strani za 104min. Izgrađeni su podvodni cevni tuneli, podzemni kupolasti
tuneli, zakrivljeni tuneli, tri nove podzemne stanice - Yenikapı, Sirkeci, i
Üsküdar, 37 stanica na kopnu, nadzorno-upravljačko središte itd. Nadograđuju se
postojeće železničke pruge i rade nove.
Trenutna početna/završna tačka tunela u
evropskom delu Istanbula je Kazliçeşme, a početna/završna tačka tunela u azijskom
delu Istanbula Ayrilik Çeşmesi.
Tunel bi trebao
značajno da olakša hronične probleme u saobraćaju turske prestonice i smanji opterećenost
dva mosta koji trenutno povezuju evropsku i azijsku stranu grada. Dnevno bi
trebalo da s jedne na drugu stranu Istanbula tunel prebaci 1,5 miliona putnika.
Prema nekim procenama, kapacitet po satu bio bi 75.000 u svim pravcima. Za
prelazak tunelom iz Evrope u Aziju potrebne su četiri minute.
Sa
Istanbulkart cena vožnje Marmaray tunelom ispod Bosfora je 1,95TL (~0,71eur).
Početna/završna stanica u evropskom delu Istanbula je KAZLIÇEŞME. Druga stanica
u evropskom delu Istanbula je YENİKAPI (tramvajem T1 dolazi se do stanice
AKSARAY. Sa Aksaray-a pratiti putokaz za Marmaray i nakon 3min hoda se stiže na
stanicu Yenikapi). Stanica SIRKECI još uvek nije otvorena. Stanica ÜSKÜDAR se nalazi na istočnoj obali
Bosfora - azijski deo Istanbula, a u neposrednoj blizini se nalazi pristanište
za brodove. Završna/početna stanica u azijskom delu Istanbula je AYRILIK
ÇEŞMESİ koja se nalazi odmah nuz Tepe Nautilus shopping centar u blizini
Kadıköya.
Нема коментара:
Постави коментар