Dok se Španija suočava s jednom od
najozbiljnijih ekonomskih kriza u svojoj istoriji, za jednog od njenih građana
"novčane zime" definitivno nema. Amansio Ortega, osnivač
španskog modnog giganta "INDITEX"
u okviru koga posluju brendovi Zara, Massimo
Dutti, Bershka, Oysho, Pull and Bear, Stradivarius, Tempe, Uterqüe i Lefties,
najbogatiji je Evropljanin sa bogatstvom od 57 milijardi
dolara. Međutim, Ortega "ne vlada" samo
Evropom, već je u samom vrhu svetskih bogataša zauzimajući treće mesto iza Meksikanca Karlosa Slima - vlasnika konglomerata
"Grupo Carso" i osnivača
"Microsofta" Bila Gejtsa.
Ortega je jedan od najneobičnijih biznismena
na listi. Svaka njegova ekscentričnost, doduše, odnosi se na to da je
fantastično normalna i obična osoba, što verovatno više govori o današnjim
biznismenima nego o zvanično najbogatijem Evropljaninu. Reč je o čoveku koji je
krenuo od nule i, uprkos tome što je stvorio jednu od najvećih poslovnih
imperija na svetu, nikada nije imao svoju kancelariju, tako da bilo ko od
zaposlenih može da mu priđe kad god želi, bez najave.
Rođen je 28. marta 1936. u španskoj pokrajini
Galiciji, u mestašcu sa tek 60 stanovnika - Busdongo de Arbas. Španski
građanski rat upravo je počinjao i porodica sa četvoro male dece teško je
preživljavala od očeve železničarske plate i majčinih nadnica kućne pomoćnice. U
potrazi za poslom porodica se seli u La Korunju, u naselje kućica u nizu
podignutih za radnike železnice. Jedan događaj iz detinjstva usekao se tada
13-godišnjem Amansiju toliko u pamćenje da ga je odvratio od toga da sledi oca
na železnici. Naime, sa majkom je otišao u prodavnicu, gde su pokušali da uzmu
namirnice na dug. “Gospođo, ne mogu ovo
da vam dam bez novca. Morate da platite”, rekao je vlasnik prodavnice
gospođi Ortega.
Prema svedočenju Orteginog prijatelja
Kovadonge O’Šea, koji je napisao jedinu autorizovanu biografiju vlasnika Zare,
Amansio, sin železničkog radnika i kućne pomoćnice je bio toliko ponižen da je odlučio da
napusti školu i počne da radi.
Imao je sreće što se nalazio u idealnom
okruženju - siromašni muškarci Galicije jedini novac mogli su da zarade na
moru, a žene su ostajale kod kuće da spajaju kraj s krajem. Bile su spremne
teško da rade za malo novca, a ono što su znale dobro da rade bilo je ono što
je Ortegi bilo porebno - šivеnje. Ortega
je sa 14 godina
napustio školu
i počeo
da radi za lokalnog prodavca
odeće
kao dostavljač u lokalnoj krojačnici Gala, koja i danas
postoji u La Korunji. Veći
deo vremena je slagao robu, ali do 16. godine oštroumni klinac je uočio da
pravi novac ne leži u gomilanju odeće u nadi da će se prodati, nego u tome da
se mušterijama da tačno ono što traže i to što je brže moguće. Nakon
toga postaje pomoćnik, a
nekoliko godina
kasnije i
menadžer
u jednoj tekstilnoj kompaniji. Već tada
počinje
da traži
način
da snizi troškove
proizvodnje, a
time i cene proizvoda i
učini ih dostupnijim kupcima. Taj zaključak
biće klica za kompaniju koja je iz korena potresla industriju odeće. Amansio je
shvatio da mora da kontroliše sve faze biznisa - izradu, transport i prodaju. Uporedo sa tim poslom, samostalno se bavi proizvodnjom
pidžama i noćnih haljina koje prodaje po nižim cenama od konkurencije jer
materijale kupuje u Barseloni po mnogo nižoj ceni od drugih.
Preduzimljivi tinejdžer počeo je da organizuje
hiljade žena u svojevrsne zadruge, a prvo što im je dao da šiju bili su
bademantili, koje je prodavao preko svoje prve kompanije GOA. Upregnuo je celu
porodicu: on je dizajnirao, brat Antonio se brinuo za poslovnu stranu, a sestra
Hozefa za knjigovodstvo. Ušteđenim
novcem 1963. godine
osniva kompaniju “Confecciones
Goa”, koja će postati osnova
za jednu od najvećih
tekstilnih kompanija
na svetu. Čim je prikupio dovoljno novca, 1975. otvorio
je prvu prodavnicu. Nazvao ju je ZARA, ali samo zato što je ime koje je stvarno želeo bilo zauzeto -
Zorba, prema Grku Zorbi. Prva prodavnica Zara je otvorena 1975. godine u centru
La Korunje. Smeštanje prodajnih objekata na najekskluzivnije i najprometnije
lokacije je postala jedna od karakteristika poslovanja njegove kompanije na
svim tržištima na kojima posluje. Zara u La Korunji je prodavala modernu
i kvalitetnu garderobu po pristupačnim cenama i bila je toliko uspešna da je
ubrzo otvoreno još nekoliko objekata širom Španije, a kompanija se krajem
osamdesetih odlučila i na izlazak van nacionalnih granica. Iz ovog grada, u kom
i danas živi, on kontroliše kompaniju koja, u više od 70 zemalja širom sveta,
ima preko 3.100 prodajnih objekata i gotovo 60 hiljada zaposlenih.
Ortegi je bilo potrebno 10 godina da 1985. godine osnuje holding kompaniju "Inditex"
(u kojoj danas ima 59,8 posto deonica), pa da otvori prvu trgovinu izvan
Španije, u Portugalu. Godine 1991. osniva brend Pull & Bear i
kupuje Massimo Dutti, 1998. pokreće Bershku (danas ima 785 prodavnica u svetu),
a 1999. kupuje lanac Stradivarius za 2,9 miliona dolara. Španska grupacija
"Inditex" profitirala je od strategije širenja poslovanja, naročito u
Aziji, posebno Kini. Interesantno je da je Ortega samo 22 posto
svoje robe plasirao u Španiji, a 45 posto prodaje ostvaruje u zemljama s
rastućom ekonomijom.
Inače, Amansio Ortega važi za čoveka koji se
veoma retko pojavljuje u javnosti. U javnosti je, sve do 1999. godine, bila
poznata samo jedna njegova fotografija – fotografija iz lične karte. Takođe,
nikada nije dao nijedan intervju. Odlučnost da izbegne pažnju medija
dokazao je kada je poslao jednog od svojih saradnika da primi španskog princa
Felipea koji je bio u poseti njegovoj kompaniji. O njemu je objavljena
knjiga “Amancio Ortega: De cero a Zara”
(Od nule do Zare), koja govori o tome kako se siromašni dečak bez formalnog
obrazovanja vinuo među deset najbogatijih ljudi na svetu. Pored
diskretnosti, Ortega važi i za veoma skromnog čoveka, koji odbija da nosi
kravate i najbolje se oseća u teksas pantalonama. Kravatu je nosio samo
jednom, na sopstvenom venčanju. Živi u stambenom bloku u La Korunji, bez
posebnog obezbeđenja.
U danu kada Inditex grupa 2001. putem inicijalne
javne ponude (IPO) Inditexa prikuplja 2,4 milijarde dolara,
nije organizovao nikakvu proslavu. Umesto toga, otišao je na posao, na vestima
saznao da postao najbogatiji čovek u Španiji i potom otišao na ručak u radnički
restoran. Novac od IPO je
upotrebio za kupovinu nekretnina (osim poseda u Londonu, Čikagu, San Francisku
i Njujorku, kupio je i do nedavno najviši neboder u Španiji - Torre Picasso u
Madridu, za 536 miliona dolara, kao i The Epic Residences & Hotel u
Majamiju).
Veliki uspeh kompanija je bazirala na nekoliko
osnovnih principa – brzina, praćenje modnih trendova, “osluškivanje“ želja
kupaca, ali i vrhunska organizovanost čitavog procesa proizvodnje i
distribucije zbog čega roba u prodavnice stiže nekoliko puta brže nego kod konkurencije. U
centralnom logističkom centru u Arteihu kod La Korunje svakodnevno se obrađuju
podaci o prodaji iz svih prodavnica širom sveta, pa je kompanija u mogućnosti
da veoma brzo odgovori svim zahtevima kupaca.
Zara osvežava police dvaput nedeljno, a u roku od
maksimalno 48 sati ono što prodavnica zatraži od centrale, kao nešto što
mušterije traže, mora da bude isporučeno (i to u Australiju i Latinsku Ameriku,
a za Evropu, Bliski istok i SAD rok je 24 sata). Dizajneri
u La Korunji zato kreiraju po tri predmeta svaki dan. Zahvaljujući tome,
Inditex je danas najveći proizvođač odeće na svetu, posluje u 80 zemalja, ima
više od 6.000 prodavnica (teško je znati tačno, jer se nova Zara otvara u
proseku svakog dana) i nešto više od 100.000 zaposlenih. Godišnje proizvede oko
835.000 odevnih predmeta. Iako je u julu 2011. predao čelno mesto u kompaniji
svom zameniku Pablu Isli, Ortega je i dalje uvek u blizini.
Po nekim
procenama, potrebno je samo dve nedelje za razvoj novog proizvoda i njegovu
isporuku u prodajne objekte, što je više od deset puta brže nego kod
konkurencije. Zara svoj uspeh kod kupaca zasniva i na pravilu da se prave
male serije proizvoda, pa se oni vrlo kratko zadržavaju na policama u
prodavnicama. Ta doza ekskluzivnosti i stav “Kupite danas, sutra neće biti tu”, doveo je do toga da kupci u Zaru
ulaze gotovo pet puta češće nego u prodajne objekte konkurencije.
Još jedna od specifičnosti njegovog pristupa poslovanju je stav da je ulaganje u marketing rasipanje novca. I zaista, Zara je postala toliko uspešna da joj klasično reklamiranje nikada nije ni bilo potrebno. Vrtoglavi uspon Zare, koja danas ima više od hiljadu objekata, doveo je do formiranja Inditeks grupe 1985. godine, koja je ubrzo postala, uz Gap i H&M, najveća tekstilna kompanija na svetu.
“Inditex model”. Na mnogim
školama biznisa danas se proučava takozvani “Inditeks model”, koji je dokazao
da “brzina i fleksibilnost znače više od same cene”. Dok su drugi razvijali
model “outsourcinga”, Ortega se opredelio da objedini čitav proces u okviru
jedne kompanije.
Нема коментара:
Постави коментар